Mijn leventje in Medellin, Colombia

donderdag 28 september 2006

Bestolen

In de bus richting Girardota, voor mijn eerste competitiewedstrijd op zondagochtend, zaten en stonden veel mensen. Ik had mijn voetbalkleding reeds aan en mijn portemonnee zat in de zak van mijn korte broek. Ik dacht nog ‘dit is diefstalgevoelig’, maar mijn arrogantie overwon deze gedachten. Na vele landen te hebben bereisd, altijd tussen de mensen, is het gevoel bij mij ontstaan dat het me niet snel zal overkomen dat ze me bestelen. Normaal gesproken let ik altijd erg goed op.
De bus stopte bij Comfama en ik moest uitstappen. In alle drukte liet een mevrouw iets vallen en maakte zich druk om het op te pakken. Ik heb haar nota bene nog geholpen met zoeken, maar wist niet wat ze verloren had. In al deze commotie en beweging stapte ik uiteindelijk toch maar uit en niet veel later kwam ik tot de verveldende ontdekking.... ik ben bestolen.
Deze beginnerstactiek blijkt nog steeds te werken bij onoplettende mensen, wat enorm stom. Mijn verblijfsvergunning, mijn bankpas en creditcard, sleutels, foto van Emma en zo’n 80.000 pesos (27 euro) ben ik kwijt. Normaal heb ik ook nooit zoveel geld bij me, maar ik was van plan die middag spullen voor mijn nieuwe woning te kopen.
De volgende dag moest ik de Colombiaanse bureaucratie om hulp vragen. Bij de politie waren ze gelukkig erg hulpvaardig, maar bij de immigratiedienst (DAS) interesseren ze zich niet voor jouw problemen. Allereerst mocht ik niet naar binnen omdat ik geen lange broek aanhad, daarna laten ze je zonder pardon gewoon drie keer terugkomen. Hoe lang je ook moet wachten, als je een kopie niet bij je hebt, dan moet je buiten het gebouw ergens een kopietje maken terwijl er in het kantoor ernaast een kopieerapparaat staat. Zo moest ik weer naar een bloedbank voor een officiëel document met mijn bloedtype, later moesten de gegevens worden ondertekend door de notaris voordat ze me verder konden helpen. Uiteindelijk ben ik anderhalve dag bezig geweest voor mijn (tijdelijke) verblijfsvergunning.
Een ander probleem is dat ik nu geen geld kan opnemen, zonder bankpasjes. Dat gaat enkele weken duren voordat ik de bankpasjes zal ontvangen, maar gelukkig kan ik geld van Letty lenen tot die tijd.