Mijn leventje in Medellin, Colombia

donderdag 28 september 2006

Pannenkoeken bakken

Twee keer in de week ga ik naar Miraflores, de opvang voor meisjes. Soms geef ik sportles, ik help ze met hun huiswerk en andere keren draai ik het programma mee met de meiden alsof ik bij hen hoor. Er is een hele goede band ontstaan en ik kom er dan ook graag.
Enkele weken geleden kwam ik in de keuken, terwijl enkele meiden aan het werk waren. ‘Mannen horen niet in de keuken’, kreeg ik van Monica als grapje te horen. Maar in dit ‘grapje’ schuilt een kern van waarheid en om duidelijk te maken dat ik het er niet mee eens ben had ik beloofd dat ik een keer voor ze zal koken. In eerste instantie dacht ik aan hutspot, iets typisch Hollands, maar ik zag mijn geest al dwalen om voor 35 mensen piepers te schillen. Met de hulp van Letty hebben we besloten om een ‘Hollandse avond’ te organiseren met pannenkoeken. De meisjes eten voornamelijk rijst en bonen, dus pannenkoeken kan niet anders dan een groot succes worden.
‘s Morgens met Letty boodschappen gedaan en ‘s middags begonnen met de voorbereidingen. De meiden stonden in de rij om ons te helpen en zo hebben Monica en Lorena ons in de keuken geholpen. We hadden vooraf drinken en een vruchtenmix, als hoofdgerecht pannenkoeken met suiker, stroop, ham en kaas, rozijnen en als toetje Hollandse kaas, met een chocoladekoekje en een spekje. Culinair onverantwoord, maar heel erg lekker.
Veel van deze meisjes hebben, gezien hun verleden, veelal een negatief zelfbeeld en dus weinig zelfvertrouwen. Als Lorena uiteindelijk de pannenkoeken in de lucht gooit en ze goed opvangt is dat niet alleen erg leuk, maar ook een mooi moment voor een compliment en dan zie je haar groeien.
Anderen hebben ons geholpen met de versiering van de eetruimte. De tafels aan elkaar met tafelkleden, kaarsen, oranje balonnen, slingers en gekleurde verlichting middels crepepapier. Het zag er heel mooi uit.
De Nederlandse muziek die ik had meegenomen heeft het toch zeker 20 minuten volgehouden hahaha, daarna konden de meiden meezingen met reggaeton, salsa en vallenatos.Iedereen had het enorm naar de zin en we hebben met elkaar heerlijk gegeten. Zo hebben we er met elkaar een geslaagde dag van gemaakt en kunnen Letty en ik terugkijken op een zeer geslaagde activiteit. En Monica is minder geëmancipeerd....