Mijn leventje in Medellin, Colombia

woensdag 4 oktober 2006

El Peñol

Zaterdagochtend geef ik van 10.30 tot 13.00 uur Engelse les in Centro de Inglés aan kinderen van 11 a 12 jaar. Daarna in de middag na de lunch geef ik drie uur les aan Claudia en Nora, hier ben ik afgelopen zaterdag mee begonnen.
Claudia is een meisje van 18 jaar en heeft het hele traject in Miraflores doorlopen. Momenteel werkt ze bij Hogares Claret als een soort stage, in de avond volgt ze lessen. Ze zit in de laatste fase en dat houdt in dat ze zelfstandig woont vlakbij Miraflores, de laatste stap om uiteindelijk voor zichzelf te kunnen zorgen. In april volgend jaar gaat ze, met dank aan Amigos Colombianos, voor een jaar naar Nederland. Ze volgde eerst elke zaterdag Engelse les op een school in een groep dat verder was, ze leerde niets en was niet gemotiveerd. Bovendien was het vrij duur. Nu krijgt ze Engelse les van mij en dat scheelt Amigos Colombianos veel geld, Claudia leert Engels en uiteindelijk kan ik zelfs een beetje Nederlands geven.
Nora was de eerste les niet aanwezig, want zij was naar El Peñol op bezoek bij haar familie. Haar moeder overleed toen ze drie jaar was, haar vader is snel hertrouwd en liet zijn 4 dochters en 4 zonen voor wat het was. Als jongste van 3 jaar is Nora opgegroeid in El Peñol bij haar oudste zus, die toen 19 jaar was.
Na mijn les ben ik met de bus Nora achterna gegaan en hebben we zaterdagavond met de familie wat gegeten. Hierna zijn we met z´n tweeën een biertje gaan drinken in de plaatselijke discotheek. Nora rookt niet en drinkt nauwelijks, met tegenzin drinkt ze één biertje en tegen half twaalf valt ze zowat om van de slaap na weer een drukke week. Ondanks dat gaat het heel erg goed tussen ons, hahaha.
De volgende dag heb ik een rondleiding gekregen in het dorp, gelegen op 1,5 uur met de bus van Medellin. Lekker rustig, gelegen in de bergen met veel kleine meertjes. ´s Middags met de zussen van Nora wat gegeten en daarna gingen we naar huis. Volgende week zal Nora bij de les Engels aanwezig zijn en ook is ze geïnteresseerd in de Nederlandse taal. Waarom weet ik niet, want als het onder de 25 graden Celsius is, vindt ze het erg koud en doet ze een sweater aan...