Mijn leventje in Medellin, Colombia

donderdag 26 oktober 2006

Huisje, boompje, beestje

Sinds een maandje woon ik in mijn schitterende appartement. Ik voel me er nu erg prettig en comfortabel, maar dat heeft even geduurd.
In Colombia gelden andere regels en zo kan het voorkomen dat er het een en ander schort aan de bouw van appartementen. Ze hebben eerst de tegels gelegd en alles geinstalleerd, voordat de schilder op bezoek kwam. Blijkbaar een haastklus, want nu zijn er allemaal druppels verf op de wasbak, de keuken, de deurknoppen en de vloer. Ik geloof dat de tegels ook niet helemaal goed gelegd zijn, want het (kleine beetje) water dat uit een leiding komt onder mijn wasbak in de badkamer loopt niet richting het putje. De kraan kan niet gemakkelijk dicht en als ik dat vergeet loopt het water langs de zijkant van de badkamer de kamer in richting balkon. Ook lachen...de badkamerdeur gaat naar binnen open en de wastafel zit bijna tegen de zijkant aan, wat betekent dat ik er niet goed bijkan omdat de deur een beetje in de weg zit. De keuken is werkelijk schitterend, maar de keukenkastjes zitten vlak boven het gas. Het zal mij benieuwen hoe dat zal gaan wanneer ik ga koken.
Mijn grote vriend Raul, de klusjesman, is ook een verhaal apart. Op het moment dat ik er ging wonen mankeerde er nog het een en ander. Zo was er geen warm water en stelde hij voor dat te installeren. Het is een apparaat die middels electriciteit het water verwarmt, dat wordt aangesloten aan de douchekop. Na de installatie werkte het niet en hij vertelde me dat het komt omdat de electriciteit nog niet overal werkt. Okay, een paar dagen een koude douche is geen probleem. De volgende afspraak met Raul gemaakt en die middag dus op hem gewacht. Komt hij gewoon niet en zoals ik inmiddels gewend ben, heeft hij allerlei smoesjes waarom hij er niet was. Hij prutste maar wat raak en er verbeterde niets. Totdat ik dit verhaal aan Aurelio, mijn buurman, vertelde en hij ging kijken. De electriciteit was wel aanwezig en zo had ik ook eindelijk licht in mijn slaapkamer. Raul had het warmwater verkeerd aangesloten en daardoor was er kortsluiting ontstaan in het apparaat. Gelukkig kon ik het ruilen waar ik het gekocht had en hebben zij het goed aangesloten. Na een gesprek met mijn huisbaas, krijg ik alles vergoed. Zo heb ik nog wel een aantal soortgelijke voorbeelden....
Inmiddels is het gas aangesloten, heb ik samen met Letty een wasmachine gekocht en doet alles het goed. Wanneer ik thuis kom van mijn werk, neem ik een warme douche en zet het nummer ´Tu amor me hace bien´van Marc Anthony hard op, lees een verhaal, maak een Sudoku puzzel en voel ik me echt thuis in mijn schitterende appartement... heerlijk!