Mijn leventje in Medellin, Colombia

zaterdag 21 oktober 2006

Proyecto 'futbol'

Eén van mijn projecten in deze periode is het oprichten van een voetbalclub. Een enorme uitdaging, want er komt nogal wat bij kijken.
Ik ga een selectie van zo'n 20 kinderen maken uit drie verschillende 'hogares':
- Acogida, straatkinderen uit de dagopvang,
- La Libertad, jongeren met een drugsverleden, en
- El Transitorio, jongeren die uit militaire conflicten komen.
De kinderen van Acogida ken ik al, maar ik zal nu ook zeker één keer in de week een training moeten verzorgen in La Libertad en El Transitorio. Na verloop van tijd zal ik de betere, meest gemotiveerde kinderen bij elkaar brengen en gaan we op een groot veld trainen. Het selecteren moet vooraf in overleg met de directeuren, omdat we moeten voorkomen dat er kinderen van verschillende militaire groeperingen bij elkaar komen. Dit kan op z'n zachtst gezegd voor veel problemen zorgen.
De 'club' moet via de officiële weg aangemeld worden en er worden (terecht) veel eisen aan gesteld. Tegelijkertijd moeten we tenues regelen, accommodatie om te trainen, transport voor de kinderen, ballen en waarschijnlijk het grootste probleem; schoeisel. Er is geen kind met geschikt schoeisel en dat moeten we dus kopen. En dat terwijl er nergens geld voor is....
Ik neem contact op met het NCSU, die op een liefdadige manier in Medellin actief is. Misschien kan de KNVB iets voor ons betekenen. Of wat te denken van de lezers van deze site....
Denk je eens in wat het voor deze kinderen betekent om in de 'echte wereld' te kunnen participeren middels voetbalwedstrijden. Aan Wilmar (sportcoördinator Acogida) en mijn persoontje de taak om de kinderen goed verzorgd en voorbereidt de competitie in te gaan.... Wat een leermomenten.